English
English

חלק 1: הרעיון

· מאמרים

מספר שאלות כלליות שאנו שואלים יזמים מתחילים וחשובות להמשך הדרך:

מה אתם בונים ולמה?

אנחנו מצפים לתשובות ברורות ותמציתיות, כאלו שיסייעו להעריך אותך כמייסד ואת הרעיון עצמו. כמייסד, חשוב שתוכל לחשוב ולתקשר בצורה ברורה – תכונה שתועיל לך בתהליכי גיוס עובדים, גיוס הון, מכירה וכד’. כדי שרעיונות יתפשטו הם צריכים להיות ברורים. רעיונות מסובכים הם כמעט תמיד סימן לחשיבה מבולבלת או בעיה שלא באמת קיימת. אם הרעיון לא מרגש לפחות כמה אנשים כשהם שומעים עליו בפעם הראשונה, זה רע.

מי זקוק למוצר נואשות?

במקרה הטוב ביותר, אתה עצמך הוא משתמש המטרה. במקום השני, אתה מבין לעומק את משתמש המטרה. אם לחברה יש כבר משתמשים, אנחנו שואלים כמה ובאיזה מהירות המספר הזה גדל. אנחנו מנסים להבין למה הוא לא גדל מהר יותר ובמיוחד מנסים להבין אם המשתמשים באמת אוהבים את המוצר. לרוב זה אומר שהמשתמשים מפיצים בעצמם את המוצר לחברים שלהם ללא קידום מצד מהחברה.

האם החברה מייצרת הכנסות, ואם לא, למה?

אם לחברה אין עדיין משתמשים, אנחנו מנסים להבין מה הדבר המינימלי שאפשר לבנות כדי לאושש את ההשערה – למשל: מניתוח לאחור של המוצר המושלם, אנחנו מנסים להבין מהי הליבה שלו שממנה שווה להתחיל. כדי לבדוק רעיון תוכל להשיק אותו ולראות מה קורה. דרך זו מתאימה בעיקר לרעיונות הפונים לצרכן (משתמשים עשויים להגיד לך שהם צריכים משהו, אבל המוצר לא יגיע אליהם בגלל הרעש מסביב).

תוכל גם לנסות למכור את הרעיון (או לפחות לקבל מסמך כוונות לפני שאתה מתחיל לכתוב שורת קוד אחת). דרך זו מתאימה לרעיונות הפונים לארגונים (אם חברה אומרת לך שהיא תקנה משהו, לך ותבנה אותו). אם הסטארטאפ שלך מכוון לארגונים, אחת השאלות הראשונות היא האם יש לך מסמך כוונות מלקוח שמוכן לשלם. לחברות ביוטק, חומרה או טכנולוגיה מורכבת הדרך לבדוק רעיון היא ראשית לדבר עם לקוחות פוטנציאלים ולהבין איזה חלק קטן מהטכנולוגיה אפשר וכדאי לפתח קודם.

הערה: חשוב לתת לרעיון שלך להתפתח תוך קבלת משוב מהמשתמשים. חשוב וקריטי להבין את המשתמשים לעומק – אתה זקוק לתובנות שלהם כדי להעריך את הרעיון, לבנות מוצר מעולה ולהקים חברה מצליחה.

כפי שצויין, להקים סטארטאפ זה קשה, ארוך וסוחט. צריך שתהיה למייסדים ולעובדים תחושת שליחות משותפת בשביל שזאת תחזיק אותם. לכן אנחנו שואלים את המייסדים למה הם רוצים להתחיל דווקא את החברה הזאת.

האם החברה יכולה, יום אחד, להפוך למונופול \ חד-קרן

יש המון הגדרות למונופול. אנחנו משתמשים בהגדרה של פיטר ת’יל למונח הזה. כמובן שאנחנו לא רוצים שהחברה שלך תנהג בצורה לא אתית כלפי מתחרים. במקום זה, אנחנו מחפשים עסקים שהופכים לחזקים יותר כשהם מתרחבים וכאלה שהם קשים להעתקה.

מהו השוק אליו מכוונים?

 כמה הוא גדול היום, כמה מהר הוא גודל וכמה גדול יהיה בעוד 10 שנים. אנחנו מנסים להבין למה השוק צפוי לצמוח במהירות והאם זה שוק שכדאי לסטארטאפ להיות בו. אנחנו אוהבים כשיש התחלה של שינויים טכנולוגיים גדולים שרוב האנשים עוד לא הספיקו להבין – חברות גדולות גרועות במיוחד בהבנה הזאת. הרבה פעמים, ודווקא הפוך ממה שנהוג לחשוב – הכיוון הנכון הוא לכבוש נתח גדול בשוק קטן.

מחשבות נוספות על רעיונות:

לכול משקיע יש גישה אחרת ,רובם מעדיפים משהו חדש על פני משהו נגזר. רוב החברות הגדולות במיוחד התחילו עם משהו חדש מהיסוד (הגדרה מקובלת לחדש היא גם: פי 10 טוב יותר). אם יש עוד עשר חברות אחרות שמתחילות משהו דומה באותו זמן ובאותה דרך, וזה נשמע דומה למשהו קיים, נהיה סקפטיים לגבי כולן. הפוך ממה שנהוג לחשוב, קל יותר לעשות משהו חדש וקשה מאשר נגזר ופשוט. אנשים ירצו לעזור לך עם המשימה הראשונה, הנועזת, ופחות עם השנייה.

הרעיונות המוצלחים ביותר נשמעים רע אבל הם בעצם טובים. עשה לעצמך טובה ואל תהיה חשאי עם הרעיון שלך – אם הוא רעיון טוב הוא כנראה לא יישמע מספיק טוב כדי שמישהו יגנוב אותו. גם אם הוא ישמע מפתה, יש פי אלף יותר אנשים שמסתובבים עם רעיונות טובים מאשר אנשים שמוכנים לעשות את העבודה הקשה שתהפוך רעיון טוב לחברה מעולה. אם תספר לאנשים מה אתה עושה, הם עשויים גם לעזור לך.

חשוב מאוד שהרעיון שלך יירגש לפחות כמה אנשים, אך קח בחשבון שכמעט כולם יגידו לך שהרעיון רע. אולי הם צודקים, אולי הם לא טובים בהערכת סטארטאפים, אולי הם סתם מקנאים. לא משנה מה הסיבה, משוב שלילי יגיע אליך בכמויות ויכאיב. גם אם תשכנע את עצמך שאתה לא נפגע, זה פוגע. ככל שתקדים לפתח אמונה עצמית ולא תיגרר אחרי שונאים, כך תצא חזק יותר. לא משנה כמה מוצלח תהיה, תמיד יהיו סביבך שונאים.

מה אם אין לך רעיון אבל אתה עדיין מעוניין להתחיל סטארטאפ? אולי כדאי שתחכה. זה עדיף בהרבה כשהרעיון מגיע לפני והסטארטאפ הוא הדרך להוציא אותו לעולם.

פעם נעשה ניסוי בקרנות בארה”ב שבמסגרתו מימנו כמה קבוצות מייסדים מבטיחות ללא רעיון בתקווה שיימצאו רעיון טוב אחרי המימון. כולם נכשלו. זה לא שלמייסדים אין רעיונות טובים (בדרך כלל יש להם יותר מדי). העניין הוא שקשה מאוד להגיע לרעיון ישים בלחץ זמן. אי אפשר גם ללכת על רעיון מטורף שהחברה כבר ממומנת. בסופו של יום אתה נתקע עם מגוון רעיונות נגזרים ונקלע לשינויים תכופים.

לחלק הבא: צוות מעולה לחצו כאן

Written by Ben Eliezer Anya · · מאמרים